Thursday, 28/03/2024, 13:27

Logged in as Guest | Group "Guests"|Registration | Log out | Login

הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות
 
הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות נקראת בקיצור הפרעת קשב היא הפרעה הנובעת מהתפתחות פתולוגית של מערכת העצבים המרכזית. תסמיני הליבה של הפרעת קשב הם קשיי קשב וריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות. עם זאת, לא כל התסמינים חייבים להופיע כדי לענות על הקריטריונים של אבחנת הפרעת קשב. הוא מונח ששימש בעבר לתיאור הפרעת קשב ללא היפראקטיביות.
 
טיפול בעזרת תדרי גוף:
הטיפול בתדרי גוף עובד על מקור הבעיה שהיא מערכת העצבים המרכזית ולא על התוצאות של הבעיה שאותם אנו רואים ולכן היא הצלחה !
המטופל יושב נינוח ומקבל גלים טבעיים שעזרות לגוף לטפל בבעיה, במספר פגישות בהתאם לצורך ההפרעה פוחתת עד להעלמתה ברוב המקרים.
הפרעת קשב היא תופעה שכיחה, המוערכת בכ-5%-10% מהאוכלוסייה. עקב טבעה ההתפתחותי, ברוב המקרים היא באה לידי ביטוי לראשונה בילדות אך היא אינה חולפת עם ההתבגרות ומלווה את האדם לאורך חייו הבוגרים‏. בנוסף, הפרעת קשב מאופיינת בתחלואה נלווית משמעותית, כך שלעתים קרובות קיים יותר ממקור אחד הגורם לתסמינים איתור או שלילה של מקורות נוספים לתסמינים נעשה במסגרת תהליך אבחון הפרעת קשב, ומסייע להתאים את הטיפול לכל אדם באופן אישי.
 
הפרעת קשב יכולה לבוא לידי ביטוי בכל תחומי החיים. היא עלולה להפריע בלמידה, בעבודה, ביחסים בין אישיים ובפעילויות הטיפול העצמי. אף על פי שהתפקוד האקדמי עלול להיפגע בעקבות הפרעת קשב, היא אינה מוגדרת על ידי המדריך אבחוני כלקות למידה. זאת משום שהתפקוד בתחום זה לא בהכרח מושפע מהפרעת הקשב ומשום שהיא יכולה לפגוע גם בתחומים שאינם אקדמיים. כמו כן, אין קשר בין המנגנונים העומדים בבסיס לקות הלמידה דיסלקסיה, דיסגרפיה ודיסקוטקיה לבין אלו של הפרעת קשב‏. עם זאת, יש המכלילים גם מיומנויות הקשבה כתחומי למידה שנפגעים בלקות למידה, ולפיכך הם כוללים בהגדרת לקויות הלמידה גם קשיים כגון הפרעת קשב.
 
טיפולים נוספים 
אנשים רבים בעלי הפרעת קשב עשויים לחוש לאורך חייהם תסכול ואי-מיצוי יכולותיהם בתחומים שבהם יכלו להגיע להישגים גבוהים‏. עם זאת, באמצעות טיפול הולם, כמו טיפול בתדרי גוף התוצאה עשויה להיות טובה מאוד‏. ישנה חשיבות רבה למתן טיפול בשלב מוקדם ככל הניתן משום שכל דחייה שלו עלולה להיות קריטית, במיוחד כאשר מדובר בילדים.
 
המטרה העיקרית של הטיפול בהפרעת קשב צריכה להיות שיפור מרבי של התפקוד לצד הימנעות מבעיות וקשיים משניים שהפרעת הקשב עלולה ליצור. ההתערבות הטיפולית צריכה להיות בכל המערכות המשמעותיות בחייו של האדם‏. לנוכח מאפייני ההפרעה הטיפול היעיל חייב להיות רב מערכתי ולעסוק בכל הצירים האנושיים: הביולוגי, הפסיכולוגי והחברתי.
 
לרוב נדרש שילוב של אנשי מקצוע - רופא (פסיכיאטר או נירולוג) לצד טיפול נפשי (טיפול פסיכולוגי או טיפול בהבעה ויצירה) וכן סיוע גופני (ריפוי בעיסוק או טכניקות סיוע דומות - טיפול ברכיבה, הרדיותרפיה) וכן הנחיה בנוגע לתזונה נכונה. לצד אלו חשוב גם ייעוץ של גורם מקצועי המעריך את התמונה החברתית והמערכתית ,פסיכולוג חינוכי, יועץ, עובד סוציאלי או מתאם.
 
לא כל אדם בעל הפרעת קשב זקוק לכל הטיפולים האפשריים להפרעה זו, על המטפלים להתאים את הטיפול בהתאם לצורך‏. כלומר - בדומה למצבים כרוניים אחרים, תוכנית הטיפול בהפרעת קשב צריכה להיבנות באופן ספציפי עבור כל מקרה לגופו בהתאם למאפייניו הייחודיים. הטיפול יקבע בתוכנית אינדיבידואלית המבוססת על ההפרעה הבסיסית, התחלואה הנלווית ועל העדפות האדם (והמשפחה במקרה של ילדים)‏. התייחסות להתנהגויות או מרכיבים ספציפיים של הפרעת הקשב, במקום למכלול התסמינים המלא, יכולה לאפשר התאמה טובה יותר של הטיפול. בנוסף כל סוגי ההתערבות והעזרה שהאדם מקבל צריכים להיעשות באווירה טובה, בהנאה ומתוך תמיכה בערך העצמי.
 
אחד האתגרים בטיפול בהפרעת קשב הוא האופן בו היא מחבלת במפגש הטיפולי עצמו, על ידי כך שהיא עלולה לגרום לאדם לאבד את חוט המחשבה ולהפליג באסוציאציות בכל רגע‏. אדם הסובל מהפרעת קשב עלול להתקשות להתמקד בבעיה המטרידה אותו, מפני שהוא אינו מסוגל לדון בעניין אחד ברציפות. כמו כן, דיבור מופרז המאפיין פעלתנות יתר עלול להתפרש אצל המטפל כמנגנון הגנה, בעוד שלמעשה מדובר בלקות תפקודית. במקרים מסוג זה אין די בהפגנת אהדה מצד המטפל משום שטיפול שרובו הבנה ותמיכה, או אף שיקופים ופירושים, נחווה כלא מספיק יעיל עבור אנשים בעלי הפרעת קשב .
 
רמת המקצועיות של אנשי המקצוע המעורבים בטיפול היא קריטית להצלחתו. על כן חשוב להקפיד על בחירה של מורים, מטפלים, רופאים ו/או מאמנים הבקיאים בהפרעת קשב על כל היבטיה. למידה נעשית בקלות וביעילות רבה יותר כאשר היא באה מתוך הנאה. עבור הורים לילד בעל הפרעת קשב, סימן טוב לגבי מורה או מטפל הוא כאשר הילד הולך אליהם ברצון.
 
תוכנית הטיפול צריכה לפרט את יעדי הטיפול, האמצעים להשגתם ודרכי המעקב אחרי ההתקדמות:
 
גיבוש היעדים של תוכנית הטיפול צריך לנבוע מתוך הסימפטומים המרכזיים שאותרו ומהפגיעות התפקודיות הספציפיות שהם יוצרים תוצאות רצויות של הטיפול יכולות להיות .
 
שיפור היחסים עם הורים, אחים, מורים ועמיתים.
 הפחתה בהתנהגויות המפריעות לסביבה.
 שיפור ביצועים אקדמיים, כולל: פיתוח יכולת למידה עצמאית, הגברת כמות העבודה, שיפור היעילות, הקפדה על דיוק והשלמת מטלות
שיפור בהערכה העצמית
 
יש לבחור ביעדים מדידים, מציאותיים וברי השגה. אמצעי הטיפול וההערכה של ההתקדמות ישתנו בהתאם ליעדים אלו. צריך לקחת בחשבון שגם מערך טיפולי אשר יוביל לשיפור בתפקוד לא תמיד יצליח לנטרל באופן מלא את תסמיני הליבה של הפרעת הקשב (חוסר קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות)‏. במקרים בהם הוגדרו יעדים מציאותיים ולא נראה כל שיפור בעקבות התוכנית הטיפולית יש לבדוק מחדש את דיוק האבחנה של הפרעת הקשב ולשקול מצבים אחרים שיכולים לבוא לידי ביטוי בצורה דומה
 
 הפתרונות הטיפוליים בהפרעה הם חלקיים ויש צורך לקבץ פתרונות שונים כדי לשפר את איכות החיים והתפקוד של בעל ההפרעה.יש צורך לפתח טיפולים יעילים יותר בעלי השפעה מתמשכת. חלק מהפתרונות דור שני ולכן ההחלטה בדבר המדיניות הטיפולית המתאימה לבעל זה או אחר אינה פשוטה. תוכניות טיפוליות מסוימות דורשות מאמצים מתמשכים מצד כל הגורמים המעורבים, לכן לעתים חוסר תגובה לטיפול יכול להצביע חוסר מחויבות ודבקות בתוכנית מצד אחד או יותר מהגורמים. במקרים אלו יש לחפש פתרונות שיקלו על שיתוף הפעולה ולא לזנוח את הטיפול
 
 
 התנגדות לטיפול וההשלכות של מניעתו
 
למרות החשיבות הרבה למתן מענה מתאים ומוקדם לאנשים בעלי הפרעת קשב, ישנה הטפה להזנחת טיפול ב-ADHD מצד ארגונים לא מקצועיים בהם כת הסיינטולוגיה ואנשים המתנגדים לשימוש בתרופות המסייעות לסובלים מההפרעה‏‏‏. עם זאת, אף על פי שאנשים בעלי הפרעת קשב אינם מועדים בהכרח לפורענות, קיימים סיכונים רבים העלולים להתממש בהיעדר טיפול מתאים
 
 כאשר ילד סובל מהפרעת קשב ולא ניתן לו טיפול הולם בגיל צעיר, התוצאות עלולות להיות אקוטיות עבורו, עבור משפחתו ועבור החברה. הזנחת הטיפול בהפרעת קשב עשויה להוביל לבעיות פסיכולוגיות. במקרים אלו, בדומה לבעיות רגשיות אחרות, ניתן למצוא שימוש בסמים כדרך לריפוי עצמי (אצל חלק מהמתבגרים בעלי הפרעת קשב יש שימוש עצמי בממריצים כמו קפה וקוקה-קולה במקום רטלין)‏. הפרעת קשב עלולה גם ליצור קשיים לימודיים, העלאת הסיכון לנשירה ממערכת החינוך ולעיסוק בפעילות עבריינית, כמו גם קשיים בעבודה, קשיים חברתיים, תסכול ועוד
 
 משום שבמקרים רבים נראה חוסר תגובה או התמדה בטיפולים הקיימים, העשרת מבחר הטיפולים התרופתיים וההתנהגותיים הקיים באפשרויות בטוחות ויעילות יסייע רבות להתמודדות עם המצב הכרוני של הפרעת קשב‏.
 
צור קשר :
Email: 4ubest.pro@gmail.com
טלפון : 03-7446667

הטיפול ניתן ע"י .B.Sc ד.לסמן ברמת השרון.
החל מ- 1998 בהולנד, בלגיה ולוקסמבורג ועכשיו בישראל.

סיפורי הצלחה

SONGS